Hullut Päivät goes omnichannel again

Hullut Päivät goes omnichannel again

Stockmannin kevään Hulluilla Päivillä elettiin jo kolmatta sesonkia omnichannel-aikaa. Aiemmin Stockmann laajensi Helsingin erikoisvalikoiman asiakkaiden saataville muihin tavarataloihinsa. Tänä keväänä myös Helsingin päämyymälä sai ensimmäistä kertaa sisuksiinsa Marketmedian toteuttaman POP-up osaston, jossa kuluttajat pystyivät hulluttelemaan myymälän sisällä myös verkkokaupan maailmassa.

Stockmannin pop-up osastot olivat käytössä nyt jo siis kolmatta kertaa Hulluilla Päivillä ja ihmiset näyttivät selkeästi aktivoituvan niiden käyttöön. Se kertoo siitä, että kuluttajat eivät elä kanavattomassa maailmassa, mutta ovat siihen valmiita, kun mahdollisuus suodaan.

Miksi me kuulemme monikanavaisuudesta ja omnikanavaisuudesta niin paljon ja näemme konkreettisesti niin kovin vähän? Kuinka monessa muussa myymälässä kuluttajalle esimerkiksi tarjotaan mahdollisuutta ostaa verkosta? Käydäänkö monikanavaisuus ja omnikanavaisuus-keskustelut väärissä pöydissä? Kuninkaalliset eivät kuu(nte)le Tavernan jutusteluja? Maksaako toteutusten tekeminen liikaa vai eikö meillä ole osaamista? Paljonko maksaa tekemättä jättäminen?

Oli mahtava huomata viikon kestäneessä Digital Signage Expossa Las Vegasissa, että ala on kasvanut ulos poterostaan ja liimaantunut osaksi yritysten päivittäistä markkinointia. Esimerkkejä monikanavaisuudesta oli lukemattomia, mutta niistä ei enää kohistu. Ne ovat arkipäivää.

Näyttöjen käyttöä myymälämarkkinoinnissa ei enää maailmalla tarvitse perustella, vaan nyt keskustellaan siitä miten niitä käytetään tehokkaimmin. Monen mielestä olisi outoa, jos kuluttaja-asiakas (shopper, not a customer) ei näkisi myymälässä samaa viestintää kuin ostetussa mediassa. Vielä mahtavampaa oli huomata, ettei maailmalla tehdä juuri mitään, mitä me tai osaavat kilpailijamme emme pystyisi toteuttamaan. Teknistä osaamista meillä siis on. Myymisestä se muutos näyttäisi siis taas jäävän kiinni.

Omnichannel-lennolla on vielä runsaasti paikkoja yrityksille jotka ovat valmiina digitalisoimaan myymälöitään, mutta boarding on ollut jo sen verran pitkään käynnissä, että kyytiin kannattaisi hypätä melko pian. Jos kyytiin pääsee, niin paikkaa on helppo vaihtaa, mutta lähtöportille on jäänyt jo muutama, joilla ei enää ole aikaa, ei kuluttajia, eikä enää välttämättä edes kauppoja.

Welcome aboard.

Navinuoli_Kiinnostava

HP_Nettipiste_2015_333x273